hah...!

Thursday, 4 July 2013

menaip sebab tak pat tido..

topik nye : KAWIN.. kawin ni pendek nye..
KAHWIN baku nye.. same meaning but different spelling..

orang lain ngah sedap tido, di ulik mimpi indah.. mungkin jugak mimpi ngeri..
aku pulak, insomnia tak dapek tido.. HaHa..
jadi, kat sini lah aku.. mencurah kan ape yang terpikir kat minda, terdetik kat hati..
disebabkan blog ni xde pembace, aku bole menulis bebas sikit rase nye..

kat twitter sane..kengkawan pun sibuk jugak pasal kawin..
mungkin di umur 22 tahun ni, hormon nak kawin da ade..
ye laa.. kengkawan ade yang kawin umo 20, 21..
umo 22 da ade anak.. tu ade jugak ngah rancang-rancang nak kawin tu haaa..
nengok orang kawin, aku pun terase nak kawin.. (amboooooi)
nengok orang ade anak, post pulak gamba-gamba anak comel-comel..
haaaaish,, nak jugak.. nak jugaaak.... (ambooooi ambooooi)

kawan kepade kawan aku.. ramai jek kawin kat seberang Thai..
atas alasan, masih belaja famili xkasi kawin..
hurrmm.. pade aku, itu tindakan yang xpikir jauh..
atas dasar ape diorang kawin sebenar nye..?
untuk memuas kan nafsu yang satu itu ke..?
bole jadi gado satu famili wooo kalo kawin macam ni..
aku ni da la duk Kelantan.. bole je kalau nak g kawin kat seberang Thai sane.. dekat sangat dari Jeli nak pegi sane.. hooo hooo..
mintak jauh.. mintak jauh..

nak kawin ni.. bukan semate-mate sebab nafsu.. 
memang la kahwin tu maksud nye dari segi istilah ialah Ijab dan Qabul (‘aqad) yang menghalalkan persetubuhan antara lelaki dan perempuan yang diucapkan oleh kata-kata yang menunjukkan nikah, menurut peraturan yang ditentukan oleh Islam... 
tapi kalo pikir kawin sebab nak puaskan nafsu, susah la.. nanti tu jek la dapek hari-hari..
kawin ni luas lagi kalau nak dipikirkan.. jangan la pikir nafsu je..
pikir la tanggungjawab bini/suami...
tangunggjwab tu banyak pulak.. kat mak, kat abah kat itu kat ini..
tanggungjwab tu pecah lagi zahir nye, batin nye.. 

kalau betul nak kawin.. kene la ade sebab yang kukuh kan..
giler la kalau tibe-tibe, aku ckap kat mak abah..
'mak abah.. kak teh nak kawin sebab nafsu je' 
ish, buat malu diri sendiri je.. haha
tapi, kebenaran nye.. kawin tu la dapat menyelamat kan diri dari nafsu.. bole da menyalurkan nafsu ke tempat yang betul dan halal.. ish, geli pulak bile bace ayat aku ni.. ish..

duduk umah ni, meroyan sikit..
rase nak kawin tu melonjak-lonjak.. Ha Ha.. giler eh kau ni, imah..?
nak cite panjang lebar.. tapi maleh pulak dah..

babai.. 

2 comments:

  1. haha kak teh..kak teh.. leteh melayan eh

    ReplyDelete
    Replies
    1. macam mano ni heng.. masalah jiwee remaje ni..

      Delete