hah...!

Friday, 15 February 2013

Rajin itu tak selalu..

assalamualaikum..

Hai Hai.. [ entry ni panjang sikit ]
penat..? tak de la penat sangat mengemas rumah ni..
ni pun beriye sapu-sapu carpet tu, vacuum carpet tu sebab ade org request..
ade orang tu nak balik, die suh pasti kan la carpet tu tak de habuk..
ok.. ok.. tak pe.. tak pe.. abaikan je hambe ALLAH tu..
dengan berbekal kan kerajinan yang ade, dengan niat yang nak kemas rumah untuk diri sendiri dan untuk keselesaan wan, mak, abah dan kami-kami, aku pun memule kan tugas dipetang hari.. lepas solat zuhur siang tadi lah, nak lebih tepat nye la kan.. jadi nye, kat rumah ade aku, adik ngan ude.. aku pun mnx tolong adik..

alhamdulillah, mood adik aku baik sesangat hari ni.. aku mintak die sapu kipas siling kan, aku suh die sapu gune peyapu je.. sbb tinggi kan.. punye la rajin die g angkek tanggo, amek sebaldi air, celup-celup kain.. pastu die panjek tanggo die pun lap kipas tu.. aku tekejut la sebenar nye.. aku suh sapu gune penyapu je pun.. die pegi lap teeeeeruusss... pastu die lap kusi-kusi, lemari tb.. hermm ape lagi eyh die lap tadi..? sume la sume..
aku susun-susun buku.. masuk kan buku kat rak yang sepatut nye.. buang habuk kat lubang angin, buang habuk kat rak-rak.. pastu sapu carpet gune penyapu.. sebelum vacuum, kene sapu dulu.. baru la hilang habuk-habuk dengan lebih berkesan.. pastu, aku buang taik-taik cicak kat bingkai tingkap.. cicak rumah ni, aku tak tahu la makan ape, taik memasing keras gile.. puas aku menyental, sekuat hati aku menggosok.. susah gile nak tanggal kan taik diorang.. uuuuurggghhhhh...!

lepas tu, dengan nada bergurau, aku pun cakap kat adik
"adik, ko tolong vacuum eh" 
ingat, pekataan TOLONG tu sangat penting.. mak abah sangat marah kalo kitorang nak suh buat pape, tapi kitorang tak cakap TOLONG.. sebab nanti kedengaran seperti ayat arahan.. mak abah tak suke kite mengarah kan orang.. mintak tolong tak pe.. tak sangke pulak, adik aku rajin die bergande-gande hari ni, mungkin die gembire dapat berak , tak sembelit hari ni.. Ha Ha.. adik aku la yang vacuum.. aku vacuum sikit aje.. die yang selebih nye. pastu da setel tu.. susun balik perabot, kusi meje, kushen sume lah..

selesai.. terime kasih kat adik, sebab mood baik dan tolong tadi..
hasil nye, memuaskan hati semue pihak.. kan..? kan..?





makhluk yang sibuk nak menolong mengemas, tapi takut kat bunyi vacuum..

Memang menjadi hobi tido dalam helmet...

No comments:

Post a Comment