hah...!

Thursday, 11 August 2011

WAJIB SOLAT 17 RAKAAT??

asSaLaMuaLaikuM..

pagi tadi.. lepas je sahur.. macam biase le..
Chat ngan Lan...
(aku baru kenal Lan niyh.. tapi bnyak da ilmu aku dapat dr die.. mmg terbukak r minda aku.. mmg humble sungguh sbb bnyak sgt soklan die aku xpat jawab.. malu malu..)

ari ni.. soalan die..

'ko solat kan? KENAPE.....'
SUBUH -2 rakaat
ZUHUR, ASAR, ISYA' - 4 rakaat
MAGHRIB -3 rakaat


owkey.. disebab kan aku xtau nak jawab ape kat die.. (malu kan xtau nak jawab?)
aku pun mnx tolong Mr goOgle jawab kan..
carik punye carik... dapat la jawapan yang niyh...


1. Sembahyang Zohor (4)dan Asar (4) ==> 8 rakaat 
Sebab pintu syurga ada 8 semuanya. Jadi, apabila seseorang itu menunaikan sembahyang Zohor dan Asar, akan terbukalah pintu-pintu syurga berkenaan (kalau tak.. Ia akan tertutup).



2. Sembahyang Maghrib (3) dan Isyak (4) ==> 7 rakaat 
Sebab neraka jahanam itu ada 7 tingkat. Ini bermakna jika seseorang itu bersembahyang Maghrib dan Isyak, maka pintu untuk setiap tingkat akan tertutup.



3. Subuh (2) ==> 2 rakaat 
Kerana siang dan malam adalah tempat dosa dan pahala. Oleh itu sesiapa yang menunaikan sembahyang subuh maka dia akan memperoleh pahala. Sebaliknya, jika dia meninggalkan sembahyang subuh, maka dia akan terjerumus ke dalam dosa.



Demikianlah faedah mengapa Allah Taala mewajibkan ke atas kita sebanyak 17 rakaat.



jadi kawan-kawan... jangan la tinggal solat...
ade ilmu-wan cakap..
mende paling ringan kat dunie niyh ialah SOLAT..
nape pulak?
sbb owang amek ringan pasal solat niyh.. 
kadang-kadang main tinggal je.. da le x Qada' balik..
(aku xtuju ni kat individu eyh.. aku pun macam ni jugak.. x tipu..)

owkey.. semoge kite dapat berubah dan mengubah diri ke arah kebaikan..
(^^,)



5 comments:

  1. perkongsian bermanfaat.. tq.. :)

    ReplyDelete
  2. owh...macam tuh..thx sgt share.. :D

    ReplyDelete
  3. sebb tuh la subuh adalah kepala solat..mak salu pesan cmtuh.. :D

    ReplyDelete
  4. subuh 2 rakaat je padahal..
    punyoOo liat nk bgun tok solat
    (^^,)
    kan kan...

    ReplyDelete
  5. aahh info baik punye.. ingat apa ropa2nya semayang 5 waktu ada 17 rakaat btool la tue

    ReplyDelete